yourt - Reisverslag uit Espalion, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu yourt - Reisverslag uit Espalion, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

yourt

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

07 April 2014 | Frankrijk, Espalion

Beste allemaal. Wifi kan een drama zijn in Frankrijk ben ik wel achter. Je moet vindingrijk zijn. Ik ben nu een week onderweg, heb 7 dagen gelopen en 137 km. Een paar prachtige dagen achter de rug door het bergland van de Aubrac, hiervoor was het de Margeride, en het hele gebergte is het Centraal Massief. Helaas is het nog net te vroeg in het voorjaar voor de bloemenzee, de sneeuw is net aan het smelten. Desalnietemin prachtige vergezichten. Vandaag het hoogste punt bereikt van het Franse gedeelte van de jacobsroute:1300 m!

Gister sliepen we in een yourt (tipi). Geweldige ervaring, snachts -5 graden, overdag heerlijk warm en buiten zitten. Ook de verjaardag van Migg gevierd, ze werd 50. We hadden speciaal voor haar een chocoladetaart laten bakken.
Hier hadden we ook onze eerste echte vegetarische maaltijd: Linzenkoeken en bruine rijst met tomatensaus. wat een feest! Voor het overige kan ik redelijk vegetarisch terecht, het valt alles mee.

Vandaag zware dag, 24 km en de laatste 8 km alleen afdalen via een smal rotspad! Aanslag op je knieën enz.maar alles doet het nog gelukkig. Ik ben een keer gevallen: maar dat was pal onder een Mariabeeld, dus ik viel zacht :-).

Onderweg moet ik vaak aan de film The Way denken, met Martin Sheen.
5 vrouwen die elkaar bij toeval hebben ontmoet en ieder met z'n eigen verhaal. We zijn praktisch eigenlijk met elkaar aan het samenwonen!
Soms is het een drama met al het gesnurk: de twee dames uit NZ kunnen er wat van. Ik moet af en toe toch maar een kamer voor mezelf nemen.

Onderweg vertellen we elkaar gedichten of haikus of spreuken.
Zo heb ik er ook een: "er bestaat geen goed weer of slecht weer, het is maar net, hoe ik er op reageer".
Morgen schijnt het te gaan regenen, we hebben al 7 dagen goed weer gehad! We zullen dan in Espallion aankomen.

Vanavond slapen we in een gemeentegite. 1 douche voor 14 mensen, waar dan ook de wasgelegenheid is. Maar wat wil je, voor 10 euro ppp nacht.

Er zijn ook 4 Franse heren, die elkaar ook in het begin hebben ontmoet en vanaf die tijd met elkaar optrekken. Ze zijn allen gepensioneerd. In Frankrijk kun je als ballerina zelfs al met 40 of 45 jaar met pensioen!

A tout a l,heur

  • 07 April 2014 - 22:50

    Anka:

    Ja, je hoeft ons niks te vertellen over WiFi en ander moderne technologieën in Frankrijk, ze lopen hier nog erg achter. Ik hoop niet dat je de buien krijgt die wij vandaag hebben gehad, die waren niet mis!
    Ik vind het toch zo leuk dat je dat groepje gevonden hebt. En het geeft ook een veiliger gevoel hè?
    Salut

  • 08 April 2014 - 08:23

    Keihard:

    Mooi verhaal p'.
    Groetjes d.

  • 08 April 2014 - 10:22

    Olga:

    Moest ook aan die film denken. Mooi al die bijzondere ervaringen en verhalen die je nu meemaakt.

  • 08 April 2014 - 10:28

    Vivian:

    Wat is het toch geweldig dat je deze groep hebt gevonden en je verhalen zijn ook mooi om te lezen.
    Groetjes

  • 08 April 2014 - 11:10

    Adrie Groen:

    Het klinkt allemaal goed en vooral ook gezellig.
    Je weerspreuk vind ik geweldig. Heb hem meteen opgeschreven.
    Het gaat je goed en een kus A3

  • 08 April 2014 - 18:31

    Wim En Tineke:

    hoi Petra,gaat geweldig zo,
    goed weer ,gezellige meisjes om je heen,
    wordt tijd,dat het afzien wordt.
    pelgrimstocht toch........
    geintje....veel plezier en we volgen op de voet...

  • 08 April 2014 - 20:18

    Anita:

    Heel bijzonder allemaal! Geniet lekker verder Petra!

  • 08 April 2014 - 20:54

    :

    Het lijkt nu natuurlijk net alsof het alleen maar leuk is en ik niet afzie. Vandaag was zo een dag, weer alles naar beneden en naar boven, met grote stenen. zere voeten en slecht geslapen met al die vrouwen in een kleine ruimte. Stuiterende benen en een dikke lip. Tot overmaat van ramp sneed ik bijna mijn vingertop eraf toen ik het stokbrood van 2 dagen oud probeerde te snijden: Weer een gemeentegite? Ik dacht het niet. Na 8 dagen had ik wel een kamer voor mezelf verdiend en heb heel decadent een hele verdieping afgehuurd! Geen andere pelgrims vanavond!

  • 09 April 2014 - 09:46

    Ria Van Wijnand:

    Hoi Petra,

    Je bent al weer een week onderweg, wat gaat het allemaal snel.
    Als ik je zo beluister, dan heb je al wat ontberingen doorstaan. Dus je red het wel.
    Petra, we lezen en genieten van je verslag, houw je taai en geniet er van.
    Groetjes,

  • 09 April 2014 - 19:17

    Monique Bennis:

    Leuk die afwisseling! Hou vol en geniet ervan!

  • 09 April 2014 - 19:23

    Cor:

    He Pe,
    Afzien,he.Ja,dat hoort erbij.Maar het wordt wel weer beter,soms kan het nog wel
    slecht zijn.Maar denk maar aan Santiago en Jacobus en je krijgt vleugels.
    Gelijk heb je dat je iets comfortabeler wil eten en slapen.Je moet tenslotte
    morgen weer verder en moet je er weer staan.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 15967
Totaal aantal bezoekers 49002

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: