Jaren 80 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Jaren 80 - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Jaren 80

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

05 April 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Vandaag aangekomen in het mooie stadje Aumont Aubrac. Het was geen lange dag vandaag en lekker wandelweer.
Het wandelen is niet het zwaarste van de camino: het is meer het feit hoe je aan eten komt en hoe je in slaap komt;
In Frankrijk kennen ze geen 24 uurs economie: Tussen 12 en 3 uur is alles gesloten, net als op zondag en maandag; een uitdaging om aan brood en beleg te komen! Wat dat betreft waan ik me af en toe weer terug in de jaren 80, toen bij ons ook de winkels nog dicht waren tussen de middag, op zondag, maandagmorgen en op woensdagmiddag.

Wat dat betreft hebben ze hier in Frankrijk geen schuldgevoel over het begrotingstekort; en geen premier die iedereen oproept om de economie te stimuleren. Als je meer uren open wilt zijn moet je je personeel dubbel tarief betalan; dus dan laat je het wel.
Ook kom ik veel gepensioneerde Fransen tegen. Je kunt hier gewoon op je 60e nog met vroegpensioen, mits je 40 jaar hebt gewerkt.
Zo was er een Frans echtpaar dat voor de 9e keer de camino loopt, de eerste keer vanaf Vezelay en de andere 8 keer vanaf le Puy. Deze route is dus toch mooier en heel goed aangegeven: op de route van Vezelay is dat wel anders.
Zij lopen 30 km per dag en hopen er in 48 dagen te zijn: ik heb er 70 dagan voor uitgetrokken.

Straks gaan we een stuk niemandsland in dus wellicht duurt het weer even voor er bericht van me komt; Op dit moment heb een erg opgezette bovenlip; ik lijk net een eend; volgens de Pharmacie is het een allergie?

A bientot

  • 05 April 2014 - 20:47

    Anka:

    ik herken wel sommige dingen, maar hier (ook toch een soort West-Friesland en geen Parijs) zijn de winkels op zondag tot 12u open en op maandag is alles weer open, maar dan heb ik het wel over Carrefour, Lidl etc. In de dorpen waar jij loopt zijn het natuurlijk de locale kleine winkeltjes.
    Vervelend van die allergie. Je kan vragen in de Farmacie om Aerius, blauwe pilletjes, zonder recept te verkrijgen en geweldig goed tegen allerlei allergieën (ik ben super allergisch voor muggenbeten, bepaalde voedingsstoffen en als ik uitslag of jeuk krijg, neem ik zo'n pilletje en na een uur is alles weggetrokken. Probeer maar eens, kost ongeveer 7 Euro voor een pakje, heb ze net weer in Spanje gekocht, maar in Frankrijk zijn ze ook vrij te verkrijgen).
    Succes verder.
    Salut
    Anka

  • 05 April 2014 - 22:21

    Ans Zonneveld:

    Ha die Petra, goed dat er toch wel een 2014 verbinding met de bewoonde- en werkende wereld is. Leuk om te lezen, zo heerlijk tijd- en zorgeloze plaatsen, geniet ervan, weg van alledaagse drukte.
    Ja en zo'n lip, voorjaarspollen? De farmacia heeft vast wat voor je en een wijntje doet soms ook wonderen om je bloed te zuiveren. Gezellige foto, met zo'n clupje aan tafel. Geniet ervan, wij genieten ook van jou, doeidoei, Ans.

  • 05 April 2014 - 22:33

    :

    Haha Ans, je hebt gelijk wat betreft dat internet; vanmiddag was ik bij de tourist informatie, die me wist te vertellen dat de supermarkt vandaag wel tot 1900 uur open zou zijn... dus ik rustig mijn blog daar bijwerken. Bleek later die supermarkt al om 1700 uur dicht te gaan... zo zie je maar, wel een blog maar geen eten voor morgen, wat is er nu belangrijker?
    en toen bleek er wifi in de gite te zijn....

  • 06 April 2014 - 10:51

    Mary:

    Hoi Petra,

    Goed om wat van je te horen, wat een uitdaging Petra en zorg wel dat je op tijd aan je broodje kom, dus voor 12 uur...
    Veel wandelplezier, pas goed op je zelf..
    Succes..
    Gr.Mary

  • 06 April 2014 - 11:33

    Jeanne Peeters:

    Hoi Petra,
    Beterschap met je lip. Hoe gaat dat met slapen? Kun je niet inslapen van vermoeidheid of slapen jullie met meer mensen op een kamer. Afgezien van deze ongemakken lijkt het me geweldig. Als ik twintig jaar jonger was zou ik het wel weten!!
    Groetjes Jeanne

  • 06 April 2014 - 12:20

    Cor:

    Hoi Petra,
    Krijg wat aan je lip,vlak bij je oor.Dat zeggen ze vaak in amsterdam.
    Maar nu zit jij er mee.Ik hoop dat het snel overgaat.
    Jou kennende geef je nergens om,dus dat komt wel goed.
    Succes verder en tot horens.

  • 06 April 2014 - 14:08

    Ans En Dré:

    Hé Pé, wij volgen je verslagen met veel belangstelling. Zijn alleen niet zo van de facebook, dus je zult niet veel van ons horen, denk ik. Nog 3 daagjes werken en dan 2,5 week vrij. Dré heeft bedacht dat we wel naar Frankrijk kunnen, hangt een beetje van het weer af, maar misschien komen we je wel inhalen/opzoeken.
    Vrijdag bij P&M geweest, kreeg nog een pan snert mee. Vader van een collega overleden en een tante van André. Leven gaat evengoed door. Oja, en de man van Carla Buis-Dol is overleden, je collega zo te zien?
    Gr. van A&A

  • 06 April 2014 - 14:49

    Bert Gorter:

    Petra,
    Fijn toch iets te lezen over jouw camino. Zorg voor evenwicht mbt media berichten. Soms gewoon even een berichtje naar thuisfront! Loslaten het moeilijkst. Geniet van rust, ruimte, natuur, ontmoetingen etc. Wens je een Buen camino toe. Loop je eigen weg in je eigen tempo! Wellicht tot later!

  • 07 April 2014 - 19:02

    Ada:

    Chère amie (hopelijk heb je die Japanse niet nodig om dit te vertalen)

    Soms belanden je verslagen bij de SPAM. Door Jacolien kwam ik erachter dat ik iets had gemist en toen bleek dat het vorige verslag bij de rotzooi zat. Vreselijk!
    Dat eten in afgelegen gebieden kan echt een probleem zijn! Als jullie in afgelegen gebieden lopen maar wel 'gewone' wegen waar ook wel autoverkeer over gaat kun je (is mijn ervaring) weleens bestelbusjes van bakkers treffen die afgelegen boerderijen langsgaan en ook wel aan wandelaars verkopen. Maar ja die busjes tref je niet op geitenpaden in de bergen!
    Ik zou als ik jou was voor het eten gaan en niet voor de Wifi!!!! Het rijmt op Bifi. Maar die eet je niet omdat je vegetariër bent. Misschien ontdek je nog wat eetbare planten!

    Groetjes voor jou en je gezelschap!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 49053

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: