De zegen van st Jacques - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu De zegen van st Jacques - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

De zegen van st Jacques

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

01 April 2014 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Beste allemaal. Alleereerst nogmaals bedankt voor al jullie goede wensen.
De reis gister verliep op zich voorspoedig, ware het niet dat ik van de spanning toch al wel voor 5 uur was opgestaan. In Brussel verliep de overstap voorspoedig; maar in Lyon was het toch wat onoverzichtelijker... De trein vanaf daar naar Le Puy moest via een lange omweg wegens werkzaamheden aan het spoor: bij ons doen ze dat in het weekend? Het ging met een bus en duurde uren... en ik was misselijk en moest natuurlijk naar de wc, die er niet was.

Maar goed uiteindelijk om, 1900 uur toch gearriveerd in Le Puy en Velay.
Toen nog lang zoeken naar het voormalig klooster waar ik zou logeren; eindelijk dacht ik het te hebben gevonden, bleek het iets anders; een voormalig Priesterhuis. maar ik dacht, ik ga hier niet meer weg, ik kon blijven en had een kamer voor mezelf. Eten was er ook; gelukkig maar het werd wel tijd....

Vanmorgen eerst een pelgrimsmis in de kathedraal van le Puy; we kregen een hostie en de zegen, zelfs nog een rozenkrans. Hoe kan het nu nog mis gaan? Voor mijn moeder was dat wel een hele geruststelling in ieder geval toen ik haar had uitgelegd dat ik beschermd zal worden door Jacobus de Meerdere. Een apostel van Jezus die begraven ligt in Santiago de Compostella en waar ik dus naartoe zal lopen.

Van de groep die vanmorgen vertrok was ik de enige Hollandse, de meesten waren Frans; twee vrouwen uit Nieuw Zeeland en een vrouw uit Japan. In totaal waren het er ongeveer 35. Ik ben vandaag rustig begonnen dan kunnen mijn benen wennen; slechts 16 km, veel steenpaden en veel wind op de vlakte; maar wel zeer zonnig; normaal is het veel slechter deze tijd van het jaar.

En ik heb de hele tijd opgelopen met de 2 vrouwen uit Nieuw Zeeland, Mick en Helen, resp 49 en 57. Mick wordt zondag as 50 en ook zij wilde iets speciaals doen in haar 50e levensjaar...
Zij lopen 6 weken, tot aan st Pied de Port.. we hebben hetzelfde tempo dus ik denk dat ik mijn groepje al heb gevonden....

We logeren in Monbonnet, in een gite en slapen met zn vieren op een kamer, in totaal zijn we met 5 vrouwen; het is laagseizoen dus overal is plek zat.
Het gaat voorlopig helemaal goedkomen, al voelt de rugzak nog wat zwaar ;-)


  • 01 April 2014 - 18:47

    Jurria:

    Hoi Petra, heel veel succes met je wandeltocht. Leuk dat je al een groepje wandelaars gevonden heb t waar je mee samen kan lopen. Ik ga je verslagen volgen. Groetjes Jurria.

  • 01 April 2014 - 19:07

    Keihard:

    Hoi p,het begin is er,even wennen en de rest gaat vanzelf.
    Groetjes d

  • 01 April 2014 - 19:24

    Ada:

    Chère amie,

    Ik zal je toch even met wat Frans opzadelen ondanks het feit dat je je hebt aangesloten bij de niet-Fransen.
    De busrit was dus slopender dan het wandelen tot nu toe? Mooi weer en plek zat om te overnachten. Hartstikke mooi toch: FORMIDABLE!!!!!
    Bijna 25 jaar geleden toen ik nog net 25 was, heb ik 'op interrai'l gereisd met 2 vrouwen uit Nieuw-Zeeland. Ook ontmoet op weg naar Spanje! Maar in de trein dus. Errug gezellig (voor gezellig is geen Frans woord) Ze zijn later nog met min in Amsterdam geweest waar ze alleen geïnteresseerd waren in schoenenwinkels. Volgens die vrouwen waren in Nieuw-Zeeland alleen maar ouderwetse modellen te verkrijgen en is er geen keuze.
    Enfin, goed te horen dat jusqu'à maintenant tout va bien. Je redt je wel!!!!
    Kalm an (Dat zeggen ze hier in Drenthe.) À la prochaine! À+!

    Ada

  • 01 April 2014 - 20:06

    A3 Groen:

    Het begin van een lange tocht, maar het klinkt als een goed begin en ze zeggen dat dat het halve werk is. Petra succes en we horen weer van je . Kus Rob en A3


  • 01 April 2014 - 20:45

    Corrie:

    Mooi Petra dat je goed bent begonnen, zo doorgaan zou ik zeggen , veel plezier we horen weer van je. gr .Kees en Corrie

  • 01 April 2014 - 21:36

    Anka:

    hoi Petra,
    wat een pech met de werkzaamheden aan het spoor. Normaal zijn ze hier in Frankrijk toch wel een stuk vlotter en beter qua openbaar vervoer dan in NL. Leuk dat je al een groepje gevonden hebt. Het gaat vast heel leuk worden. Gek idee dat ik van het weekend het bord Le Puy en Velay gezien heb toen we terugkwamen uit Spanje. Ik zei nog tegen Ron: hier gaat Petra starten. Veel succes hoor en we blijven je volgen.

  • 01 April 2014 - 22:29

    Jeanne En Piet.:

    Mooi begonnen, met de zegen van God. En ook al vrienden gevonden. Wordt een onvergetelijke tocht. Groetjes piet en Jeanne

  • 01 April 2014 - 22:56

    Frank:

    Hallo Petra,
    Heel veel onvergetelijk mooie momenten.
    Van proberen naar doen is maar één stap. Maar wel de belangrijkste.
    Succes

  • 01 April 2014 - 23:00

    Jeanne:

    Hoi Petra,
    De kop is eraf! Ik wens je veel wandelplezier. Geniet ervan, dit is echt uniek! Ik blijf je volgen! Groetjes, Jeanne

  • 02 April 2014 - 08:23

    Ans Zonneveld:

    Hallo Petra,
    Prachtig en een mooi idee, gezegend op weg, ja, nu zijn je eerste Camino-stappen zijn een feit.
    Geniet en volg je eigen TOMTOM!!!
    I follow you.
    Groetjes van een toch wel beetje jaloerse Ans@

  • 02 April 2014 - 10:33

    Ria Van Wijnand:

    Hoi Petra,
    Wat goed dat je vandaag er weer helemaal klaar Voor bent, om 16km te wandelen.
    Leuk dat je al een groepje mensen hebt gevonden waar je mee samen kunt op lopen.
    Geniet er van, en volg je hart.
    Lieve groetjes Ria


  • 02 April 2014 - 20:06

    Monique Bemnnis:

    Je bent goed begonnen. Leuk! Heel veel succes! Ik blijf je volgen.

  • 03 April 2014 - 08:39

    Carina:

    Hoi Peet,

    Ik had niet verwacht dat je zo snel al een bericht kon achterlaten. Maar ben na het lezen van het feit dat je de zegening en een rozenkrans meehebt en ook dat je al aansluiting hebt gevonden, gerustgesteld dat het helemaal goed gaat komen. En wat je zegt, het weer valt erg mee dit jaar, kon veel slechter. Een gezegende tocht gewenst, lieve groetjes .

  • 04 April 2014 - 10:01

    Henk Haitsma:

    Hallo Petra,

    In de nieuwe Enzaenzo las ik dat je naar Santiago ging wandelen. Ik vind het een bijzonder intiatief van je en ben ervan overtuigd dat het een once in your life time experience zal worden. Ik wens je heel veel geluk en succes toe!

    Groeten van Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 781
Totaal aantal bezoekers 49054

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: