De Meseta - Reisverslag uit Reliegos, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu De Meseta - Reisverslag uit Reliegos, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

De Meseta

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

27 Mei 2014 | Spanje, Reliegos

Vandaag de zwaarste en langste dag op de Camino. Ik had de keuze tussen 14 km of 32 km. In het plaatsje Calzadilla de Los Hermanillos zat ik wel erg lekker op terras na 14 km. Het was toen 12:00 uur. Hierna dus nog 18 km door een niemandsland. Maar aangezien 14 km wel een beetje weinig is toch maar de uitdaging aangegaan en voor de 32 km gegaan.

Onderweg kwam ik Isabella uit Hongarije tegen en ik kon haar nog helpen met mijn tenensokjes. Zij had er plakband omheen geplakt!
Het was een lange eenzame tocht, waar geen einde aan leek te komen. Dit is dus die beruchte Meseta waar ze het altijd over hebben. Maar de natuur is wel erg mooi, het is stil en er zijn veel ooyevaars.

Met een erg stenig pad liep het zwaar. Geen pelgrims te bekennen, slechts een stuk of vijf. Onder de teentjes van mijn linkervoet kreeg ik kramp en 5 km voor het einde ben ik op mijn sandalen gaan lopen. Voor de eerste keer in 1200 km! De tocht duurt van 7:00 uur tot 17:00 uur!

Het dorpje Reliegos zou het eindpunt moeten zijn en ik zie een dorpje. Maar gek genoeg is er nergens een bord te bekennen met de naam van het dorp. Het is net of ik in een nederzetting in de woestijn ben beland! Geen mens te bekennen maar er zijn 3 herbergen en in een ervan heb ik een reservering gemaakt. Isabelle gaat naar de gemeentelijke herberg. Daar is ook een andere vrouw uit Hongarije die Petra heet.

Ondertussen kom ik toch vaak dezelfde mensen tegen, echter ik heb lang niet met iedereen contact.
Het valt me op dat er heel veel mannen van 60+ alleen reizen. Er zijn ook veel ouders die met hun dochter/zoon wandelen. De sympathiekste mensen zijn toch de Ieren en Australiers die talrijk vertegenwoordigd zijn. Maar eigenlijk is iedereen sympathiek behalve 2 Nederlanders die ik ben tegengekomen.

Het is een erg Spaans dorpje en de mensen in de herberg/restaurant zijn vriendelijk. De muziek is Spaans en lijkt op een heel lang songfestivalnummer.
Het pelgrimsmenu van 9 euro bestaat zoals gewoonlijk uit 3 gangen met per gang keuze uit 6 verschillende gerechten. Alle met vlees of vis maar meestal weet ik wel wat salade of pasta te regelen. Soms eet ik vis als het niet anders kan en ik die eieren zat ben. Ook is er altijd een halve liter rode wijn bij en een nagerecht.

Ik eet dus elke dag ijs, soms vis en drink ondertussen een halve liter wijn en een halve liter bier per dag.
Straks kom ik terug als een alcoholistische carnivoor? Maar er wordt veel gedronken en gerookt onder de pelgrims. Daarom wil ik ook niet al zo vroeg beginnen en zo vroeg stoppen!

Morgen naar Leon en dan heb ik er 1200 km opzitten! Ik heb al wel besloten niet over te stappen op de Camino Norte: het is erg omslachtig en dan is het net of ik een nieuwe pelgrimstocht start. Dan is het een Camino in een Camino en dus een leven in een leven in een leven en wordt het wel erg ingewikkeld:-)

  • 27 Mei 2014 - 21:17

    Gina Langedijk:

    Petra ik geniet iedere keer Weer van jouw verhalen.Is het echt anders als je het had voorgesteld? Je bent en blijft een KANJER. Ik hou van jou. Doorzetter.lieve Gr

  • 27 Mei 2014 - 22:26

    Ans Zonneveld:

    Ha die Petra,
    Ik ben weer terug van vakantie en ben snel door je verhalen gegaan, je laatste, deze dus, is zo herkenbaar, die lange, maar ozo mooie kilometers. En je gelhoesje om je tenen, ik vind het ook terug in mijn verslagen, het zal hem in de kiezels zitten.
    Maar wat schiet het al op voor je.....
    Morgen is het mijn dag dat ik in Santiago aankwam, wat een mooie finale.
    Je bent een kanjer hoor, na al de km nog zo goed te lopen en leuk te schrijven, geniet nog van de Camino, de herbergen, de pelgrimsmenu's, biertjes en vino!
    Grote groeten vanuit een zeer regenachtig Blokker. We zouden een rondje om, maar nee, geen weer voor vanavond, grauw en grijs! doeidoei Ans.

  • 27 Mei 2014 - 22:52

    Gerda:

    Eet je elke dag ijs?
    In ieder geval moet je je nu weer een echte pelgrim voelen, amper andere pelgrims tegenkomen, afzien en weer kilometers maken.
    Enne, je kunt nu aftellen, wij ook:-)
    Zusje

  • 28 Mei 2014 - 00:40

    Marjon:

    p.s. Niet dat het iets toevoegt, maar een van mn zwagers komt uit de streek waar je nu loopt. Zn achternaam is Garcia ... de Leon :-) geboren in Gijon geloof ik.

  • 28 Mei 2014 - 18:04

    Keihart:

    Klasse p.kom woorden te kort.
    Groetjes
    D

  • 28 Mei 2014 - 21:49

    Monique:

    Leven in een leven in een leven........wat toch weer mooi beschreven Petra!

  • 29 Mei 2014 - 07:34

    Anka:

    beetje late reactie, maar er waren wat problemen met de site en daarna ben ik vergeten te kijken, omdat ik bezoek van Oleg aan het voorbereiden was (schoonmaken dus en zo). Wat een dag, 32 km, en die weg zag er op de foto zo heeeeeeel lang en recht uit. Je bent wel een doordouwer hoor!
    Leuke foto trouwens van die mannetjes in de kroeg!
    Sterke maar weer voor vandaag.
    Groetjes,
    Anka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 48991

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: