Roncevalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Roncevalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Roncevalles

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

07 Mei 2014 | Spanje, Roncesvalles

Vandaag de Pyreneen overgestoken! Hoogste punt 1430 meter en St Jean de port ligt op 163 meter dus reken maar uit hoeveel ik heb geklommen!
Wel had ik een eerste stop in Huntto, op iets van 400 meter en 4,5 km vanaf st JdP. Het klimmen viel eigenlijk wel mee, ik was erg fit en het was gelukkig niet zo warm. Wel veel mist boven, jammer van het zicht.

Ik mag mezelf wel als ervaringsdeskundige beschouwen, met 750 km in de benen. Er vertrekken enorm veel nieuwe, frisse pelgrims vanaf st JPdP. Met nieuwe schoenen en kleren en (veel te zware) rugzakken. Met honderden tegelijk komen ze aan en het is een enorme anti climax na het zo rustige Frankrijk. Waar ik af en toe een hele gite voor mezelf had.

Ik ben blij dat ik mijn "familie" nog heb, de 3 mannen die ik nog ken van Le Puy, inclusief Albert Fleurit. We voelen allemaal hetzelfde, wat een enorme hype is die Camino Frances. Ik wordt er helemaal depri van, bedenk me dat ik in Pamplona misschien wel kan oversteken naar de Camino Norte. Die is wel veel zwaarder, maar ook veel rustiger.

Er zijn heel veel Italianen, ook Nederlanders, ze komen overal vandaan. Het is ongelooflijk wat een stroom pelgrims, het lijken eerder toeristen. Soms heb ik wel een gesprekje, en ze hebben allemaal respect voor ons dat we al zover hebben gelopen. Maar langer dan 5 minuten hoeft van mij niet. Ook lopen er heel veel jongeren, die komen vast voor het feesten.

Aangekomen in Roncevalles staat er een hele rij voor de pelgrimsherberg en ik duik het hotel in, wat ernaast staat. Het is vast niet de juiste Camino Spirit maar dat zij dan maar zo. Later heb ik nog wel de anderen opgezocht en het viel wel mee, maar dus wel met veel mensen in een ruimte.

Misschien moet het even wennen, maar volgens mij is het dit jaar echt topdrukte. Zal ongetwijfeld komen door alle aandacht die er aan de Camino wordt besteedt. Mijn mooiste ervaringen heb ik volgens mij al in Frankrijk gehad.

Overigens in her hotel waar ik slaap, zijn opnames gemaakt voor de film "de Way" met Martin Sheen. Er hangt een grote foto in de hal.
Bij navraag blijkt mei de drukste maand te zijn, samen met september. Elke dag komt er een stroom van 2 a 300 pelgrims op gang.

Het Spaans is even wennen, na het vele Frans: ik fungeer nu als tolk voor de Fransen, Frans Spaans :-) dat is dan wel weer leuk.

  • 07 Mei 2014 - 21:11

    Ada:


    Bonsoir! Bone sera (mijn Spaans is slecht)

    Tja, La Douce France. Een kennis van mij heeft dus alleen het stuk van de laatste twee weken gelopen. Ik zal haar eens vragen of het pelgrimspad dan net zo druk was als Amsterdam op voorheen Koninginnedag in combinatie met de aankomst van de Tour de France in Parijs want ik ken ook weer luitjes die op de fiets naar S de C zijn gegaan.

    In ieder geval sterkte!

    Groet,

    Ada

  • 07 Mei 2014 - 21:35

    Monique Bennis:

    Ha ha het lijkt de wijkenloop wel van vanavond. In het begin loop je elkaar daar ook voor de voeten. Maar de laatste ronde loop je alleen. Ik hoop voor jou dat het wat rustiger wordt. Dat massale is toch niet echt leuk. Sterkte en hou vol! Maak er wat moois van! Je bent super goed bezig!

  • 07 Mei 2014 - 22:12

    Jacolien:

    Hoi Petra,

    jeetje al 750 km in de benen! Geweldig Pé, ik doe het je niet na. Mooi om je updates te lezen, en bijzonder om via jouw blog te vernemen dat je moeder in het ziekenhuis heeft gelegen. I hope she's OK again!

    Maar even een vraag: ben je op 21 juni alweer terug van je pelgrimstocht of ben je dan nog in Spanje?

    Groetjes Jacolien


  • 07 Mei 2014 - 23:59

    Ans Zonneveld:

    Hallo Petra, Jemig, dat je nu al op de helft bent, aftellen dus, maar geniet van elke stap nu dat Santiago zo 'dichtbij' komt.

    Ja dit zal even vreemd zijn, maar al snel 'verwaterd' de stroom mensen, het waaierd heel snel uit. De sfeer is heel anders dan in Frankrijk, maar je zult ook weer het goede 'caminogevoel' terug krijgen hoor.
    Jij bent de deskundige met al die km in de benen, ze zullen veel respect voor je hebben.

    Wij in ieder geval wel hier en lezen en leven met je mee. Ik ga je even missen, we gaan vrijdag met vakantie, maar daarna pik ik je verslagen weer op. Een buen Camino uit een nu druilerig Blokker, heb het goed onderweg, dikke zoen Ans*

  • 08 Mei 2014 - 07:57

    Anka:

    hoi Petra,
    wat goed dat je de Pyrenées al over bent. Ron en ik hadden het er gisteren nog over: 'dat zal wel een paar dagen duren", maar nee hoor, je bent er al. Jeetje, dat het zo'n drukte is op dat gedeelte van de Camino. Ja, dat is natuurlijk een tegenvaller na het 'rural France'. Fijn om te lezen dat je weer fit bent (dankzij de goede Franse medische zorg :-) )
    Is die Camino Norte een stuk om? of valt het wel mee? Succes met de drukte!
    Groetjes, Anka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 48985

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: