Zubiri - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Zubiri - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Zubiri

Blijf op de hoogte en volg

08 Mei 2014 | Spanje, Zubiri

Vandaag 21 km gewandeld naar Zubiri. Het was erg lekker weer. Aangezien het ontbijt in het hotel pas om 8:00 uur was, vertrok ik pas om 9:00 uur. Van de honderden pelgrims was geen spoor meer te bekennen; later bleek dat driekwart al voor 8 uur was vertrokken. Maar het was wel lekker rustig. Ik dacht bijna nog dat ik verkeerd was gelopen:-)

In Spanje is alles veel beter geregeld dan in het inefficiente Frankrijk. Alle supermarkten en bars en cafes zijn hier overal en altijd gewoon open. Ik kan dus van alles kopen en eet veel en goed!
Vandaag was er in Frankrijk weer een feestdag (einde van de 2e wereldoorlog) en op 1 mei hadden ze er ook al een (dag van de arbeid). Dan is alles gesloten en de morgen erop ook.

Ik herinner me dat onze premier eens verkondigde dat wij in Nederland teveel vrije dagen hebben: volgens mij moet hij maar eens met de premier van Frankrijk om tafel gaan zitten. Ze kunnen denk ik een hoop van elkaar leren:-)

Het is dus erg druk op de Camino. Het was zelfs zo erg dat het gehucht waar ik nu ben geen slaapplaatsen meer had. Er waren zelfs mensen die een taxi naar de volgende plaats moesten nemen voor een slaapplaats!
Gelukkig had ik een bed gereserveerd, wel met 8 mensen op een kamer. Het lijkt de 4 daagse van Nijmegen wel!

Toch heeft het ook wel weer wat, je leert wat mensen kennen en ik kan heerlijk mijn talen spreken. Vanavond wordt een challenge om te slapen. Naast mij liggen 2 mensen uit Schotland die vandaag net zijn aangekomen, en hij snurkt enorm. Ik ben in de kamer geweest en het is daar een drama. Ik ben bang dat ik de hele avond en nacht achter de PC zal moeten doorbrengen......
Morgen naar Pamplona, een grote stad dus er moet vast een chambre voor mij alleen te vinden zijn!

Onderweg kwam ik een paar vrouwen tegen, die lopen voor een goed doel. Kansarme jonge vrouwen uit Cambodja helpen op eigen benen te staan zodat ze niet in de prostitutie belanden. Ze lopen met 8 vrouwen, 6 uit Australië, 1 uit de UK en 1 uit Boston. Stevige dames zonder loopervaring...
Ze zitten al op 40:000 euro..

In Huntto zat ik met het avondeten naast een Duitse vrouw, Maria, met wie ik wel een klik had. Zij werkt in de zorg en heeft 2 maanden sabbatical om naar Santiago te lopen. Vandaag zag ik haar, ze was in tranen. Na 2 dagen lopen heeft ze tendinitis en moet misschien stoppen... Die eerste dag over de Pyreneen is voor veel mensen toch te zwaar.

Ik ga nog steeds goed en heb weinig problemen. Vanavond een pelgrimsmenu gegeten met Albert, Roger en Walter. Stelde niet veel voor maar wat wil je voor 10 euro en met zoveel mensen.

  • 08 Mei 2014 - 22:51

    Mieke:

    Hoi Petra
    Super dat ik je kan volgen ik merk dat ik het toch ook spannend vind. Ik ken je niet, maar kijk elke avond even of je iets hebt geschreven. Ik ben erg nieuwsgierig naar het Spaanse deel. Volgend jaar ga ik ook en ik weet nog niet of ik een tent mee zal nemen. Ik vindt dat je het super doet. Veel succes ik blijf je volgen. Groet Mieke

  • 08 Mei 2014 - 22:59

    A3 Groen:

    Ik heb de indruk dat je het nog steeds heel leuk vind en dat het aan je verwachtingen voldoet. Dat laatste is denk ik het belangrijkste.
    Zet hem op en volbreng het. Dikke kus A3

  • 09 Mei 2014 - 08:22

    Anka:

    Hoi Petra, oh die snurkers, wat moet dat toch een ramp zijn, ik moet er niet aan denken. Ik heb 1x in mijn leven in de Ardennen in De Tukhut (zo heet het echt) geslapen, op de lange rij boven en beneden, geen oog dicht gedaan, maar ja, dat was gelukkig maar 2 nachten. Ook al is dit al een jaar of 30 geleden het staat me nog heel goed voor de geest.
    Wat gek dat in Spanje wel alles open is. Onze ervaring van de winter in Spanje was juist dat alles zo ontzettend lang 'tussen de middag' dicht is, soms gingen ze pas weer om 17u open nadat ze om 13.00 dicht waren gegaan. Misschien speciaal voor de camino lopers? Handel is handel nietwaar? Maar wel erg fijn voor jou, lekker eten. Wat een verschil met een paar verslagen geleden, toen dacht ik echt even dat je het zou opgeven (blaas, moeder, moe), maar je bent er weer helemaal, heb ik het idee.
    Groetjes, Anka

  • 09 Mei 2014 - 09:51

    Harry:

    Hoi Petra. Ik heb je verslag van 8 mei gelezen. Het is toch wel een avontuur dat je beleeft! Ik vind het heel dapper. Dan doe ik straks rustig aan met de 40 MM op 31 mei... Veel plezier verder en tot je volgende reisverslag.


















  • 10 Mei 2014 - 13:16

    Jeanne En Piet Peeters:

    Hoi Petra,
    Lees je reisverslagen nog steeds met veel interesse. Gelukkig dat het met jou zo goed gaat. Je was ook prima voorbereid. Volgende week zijn we met vakantie naar Domburg. Als ik geen Wifi heb lees ik je verslagen daarna.
    Geniet van de wandeling, de natuur en de mensen. Deze ervating ga je nooit meer vergeten.
    Groetjes,
    Piet en Jeanne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 49036

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: