Pinksteren - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Pinksteren - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Pinksteren

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

08 Juni 2014 | Spanje, Palas de Rey

Vandaag is het Pinksteren! Alle feestdagen die er zijn in Nederland (behalve Kerst) heb ik dus op de Camino doorgebracht. Het is nog 69 km en dus nog 3 dagen lopen tot aan Santigo. Het is eigenlijk best onvoorstelbaar als ik straks daadwerkelijk daar aankom en ruim 1500 km heb gelopen. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik op 1 april vertrok uit Le Puy en Velay.
Woensdag 11 juni dan is het einde daar...

Na die bewuste 4e week in Frankrijk, de regen, de modder en de blaasontsteking, heb ik eigenlijk geen (lichamelijke) problemen meer gehad. In Spanje heb ik alles probleemloos gelopen. Velen heb ik er zien sneuvelen, vooral mijn Duitse, sympathieke, maar te zware en ongetrainde vriendinnen. Mijn Australische vrienden. De Canadese vrouwen die het laatste stuk met de bus gingen. Ruud en Ton die het laatste stuk met de auto meereden. Eigenlijk zijn alleen Eva en Monique overgebleven van de vrouwen die ik heb ontmoet.
Waarschijnlijk ben ik dan ook erg sterk, maar niet onbelangrijk zijn mijn voorbereiding en mijn schoenen. Hanwags, groot en zwaar, maar o zo sterk!
Ik zag er zovelen op lage sportschoenen lopen, dat is funest.

De laatste tijd begonnen mijn schoenen te knellen maar na een regenbui, werden ze nat en heb ik er kranten ingedaan, waardoor ze zijn opgerekt. Nu heb ik geen problemen meer!
Een geluk dus bij een ongeluk dat het hier in Galicie zo vaak regent. De afgelopen 3 dagen in de regen gelopen. Maar gelukkig heb ik een poncho van 6 euro gescoord, die er weliswaar niet uitziet, maar wel waterdicht is!

Op dit moment lijkt de Camino net op de 4 daagse van Nijmegen, 1000en "pelgrims" die de laatste 100 km lopen. Heel veel Spanjaarden vooral, die erg luidruchtig zijn.
Het lange Pinksterweekend zal er toe bijdragen dat het zo druk is. Het is wel jammer van het einde, het beste is om in de wat kleinere plaatsen te overnachten, die grote zijn meestal veel onpersoonlijker..

Ik zal denk ik niet naar Finisterre doorlopen. Het is straks na ruim 10 weken en ruim 1500 km, mooi weest!

  • 08 Juni 2014 - 18:25

    Marjon:

    Waaanzinnig! :-) Het kaartje met al die blauwe vlaggetjes is ook zo indrukwekkend.

  • 08 Juni 2014 - 18:45

    Ans:

    Mam zal zo blij zijn, en wij ook hoor, goed gedaan en tot ergens volgende week ofzo? Tja, de verplichtingen beginnen weer, of je nu wilt of niet...

  • 08 Juni 2014 - 20:08

    :

    Verplichtingen? Wat zij dat???

  • 08 Juni 2014 - 20:09

    :

    zijn dat de gesprekken met andere pelgrims? Of het reserveren van een herberg? Of het wassen van mijn sokken en onderbroek?

  • 08 Juni 2014 - 21:50

    Anouk:

    Jeetje petra, het einde is in zicht! Wat een kilometers achter de rug..
    Wat zul je veel gezien hebben tijdens dit grote avontuur!
    Veel succes nog de komende dagen. Je eigen huis is ook wel een fijne gedachte toch?
    Groetjes van ons uit hoorn

  • 08 Juni 2014 - 22:54

    Monique:

    Goed gedaan Petra! Succes met het laatste stuk.

  • 08 Juni 2014 - 23:24

    Anita:

    Succes met de laatste kilometers!! Heel knap gedaan!!

  • 09 Juni 2014 - 01:24

    Marjella:

    Super Petra, succes de laatste loodjes!

  • 09 Juni 2014 - 13:21

    Corrie:

    Nou Petra ook van ons succes voor de laatste loodjes gr.Kees en Corrie

  • 09 Juni 2014 - 18:31

    Jeanne Bont:

    Hoi Petra, ik heb je helemaal gevolgd...fantastisch "wijf" ben je! Zo goed voorbereid en er zo naar toe geleefd en beleefd! De laatste kilometers ! Blijf genieten...ik heb ook genoten!

  • 09 Juni 2014 - 21:26

    Wijnand En Ria:

    Hoi Petra,

    Veel succes met de laatste km.
    Wat goed van je dat je het zal halen. tenminste daar gaan we vanuit.
    Heel veel plezier de komende dagen.
    Tot weer gauw


  • 09 Juni 2014 - 21:47

    Ada:

    Hoi Petra,

    Dus je hebt het voor mijn verjaardag gehaald! Zoals je al had voorspeld. Formidable!!!!!!!!!!!!!!

    Welterusten!

    Tot spoedig!

    Ada

  • 10 Juni 2014 - 00:21

    Ans:

    Hoi Petra,
    Ja de laatste kilometers dienen zich aan, dit is wat je zo graag wilde en naar uitkeek, chapeau!!!!!!
    Maar.....nu is het bijna klaar, je wilt naar het einde maar eigenlijk ook niet, .........Geniet nog die laatste km en ervaar Santiago bij aankomst!
    GroetzzzzAns.

  • 10 Juni 2014 - 08:07

    Marie-josé:

    1500 kilometer Pé, het is ongelooflijk
    straks ga je lopend te werk denk om af te kicken.
    nog even de laatste loodjes)

  • 10 Juni 2014 - 09:34

    Lucia:

    Heel veel succes met de laatste kilometers. Geniet er nog maar goed van!

  • 11 Juni 2014 - 20:39

    Cor:

    Daar is het eindpunt dan.En nu? Eerst maar eens goed uitrusten,wel ccoling

  • 11 Juni 2014 - 20:41

    Cor:

    down natuurlijk.Jammer van Finisterre,het is de moeite waard.MIsschien met de bus?


  • 11 Juni 2014 - 23:02

    Marjon:

    En.... st. Jakob kan van de bucket list?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 48991

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: