Navarrenx - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Navarrenx - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Navarrenx

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

01 Mei 2014 | Frankrijk, Navarrenx

Lieve allemaal. Na 3 dagen eindelijk weer wifi in een Auberge. Heel erg bedankt voor alle steun en medeleven. Mijn moeder is inmiddels geopereerd en is aan het herstellen. Een galblaas ontsteking komt door medicijn vergiftiging heb ik me laten vertellen: ze hebben mams gewoon volgestopt. Ze slikte wel meer dan 20 pillen per dag: wat dat betreft goed dat ze nu eens goed onder de loep wordt genomen. Ik ga er van uit dat ze in goede handen is.

Met mij ging het dinsdag eindelijk beter, de medicatie sloeg aan en ik hoefde nog maar de helft te plassen. Wat een verschil als je je dan toch weer beter voelt!

Ik trek weer op met Migg en Helen, Lise en Roger. We zijn bijna familie geworden. Op een gegeven moment heb je ook geen zin meer in nieuwe pelgrims lijkt wel. Dinsdag 25 km en gister 30 km. Migg en Helen willen op zaterdag in st Jean de Port aankomen. Dan is er een weerzien met iedereen en willen we " doorzakken". Maar dus wel 2 dagen van 30 km lopen...

Vandaag lukte het mij niet meer: na 14 km gecrashed in Navarrenx en een gite gezocht en naar bed gegaan. Het moet er toch een keer uitkomen.
Ik zal nu op zondag aankomen in st Jean, maar dan zie ik iedereen nog wel. Helen loopt ook op haar laatste benen en Migg wil nog door naar Pamplona.

Het is vandaag 1 mei, ik loop precies een maand en heb er 642 km op zitten; nog 66 km tot aan st Pied en nog 873 km naar Santiago!

Verder is het weer nu wat beter, en maak ik de meest bijzondere dingen mee in de gites. Zo sliepen we gister in gite Nadette in Sauvelade. Een Duits stel , Michel en Uta waren er ook. Zij zijn 2 jaar geleden naar Santiago gelopen en het heeft ze veranderd: Michel heeft een gave gekregen; hij kan sindsdien mensen "lezen" en fungeert als een soort medium.

Hij heeft mij "gelezen" en het klopte als een bus! Heel eng eigenlijk ook, wie weet waar ik mee thuiskom? Er zijn ook diverse mensen die na het lopen van de Camino een gite zijn begonnen: het roer om zogezegd.

Al die verhalen en de aparte mensen die je ontmoet is het afzien waard: het is ongekend wat er allemaal gebeurd op de Camino. Als je er niet bent geweest is het niet te begrijpen.

Nog even over het eten: ik probeer nu tussen de middag warm te eten (patat!) en koop tabouleh (weet je nog Anka). Bruin brood kennen ze hier niet dus is het altijd wit. Petit dejeuner is koffie met brood en jam dat vult niet echt. Soms zijn de supermarkten dicht als je ergens aankomt, en kun je niets kopen. Dan moet ik bedelen om eten! en voel ik me net een clochard.

De komende drie dagen rustig aan, 30 km is echt te veel.

  • 01 Mei 2014 - 20:26

    Anita:

    Hoi Petra,
    Fijn dat het wat beter met je gaat en dat je moeder herstellende is!!
    Ik vind trouwens dat jouw verhalen een zekere rust uitstralen! Heel lekker leesbaar ook! Veel plezier verder en denk goed om jezelf!
    Groetjes Anita

  • 01 Mei 2014 - 20:39

    Anka:

    hoi Petra, wat fijn dat het al weer een stuk beter met je gaat. Niet stoppen met de kuur hè? Fijn ook dat je de tabouleh onderweg gevonden hebt, heel gezond (én de frietjes, minder gezond, maar wel goed om verder te lopen :-) Wat een opluchting voor je dat het beter gaat met je moeder en dat je niet bent teruggekeerd. Ik ben reuze benieuwd hoe jij 'uit deze camino komt' (meer spiritueel? misschien wel mediamiek? ) Ik vind het zo jammer dat wij pas over 3 weken (van 26 mei tot 3 juni) in St. Jean zijn, anders hadden we elkaar daar nog kunnen ontmoeten, dat had leuk geweest. Nu zal het wel weer het Venhop in Hoorn worden in september! Meid, hou vol, en we blijven je met veel interesse volgen. Lieve groeten, Anka en Ron

  • 01 Mei 2014 - 21:25

    Roos En Wim:

    Bonjour Petra,
    Het lief en leed wat je op "le chemin de Saint-Jacques de Compostelle" meemaakt horen wij vaak van de pelgrims. Het is inderdaad zwaar en heel vaak afzien. Maar ook jij zal Santiago bereiken. We blijven je op de voet volgen. Veel Frankrijkgangers klagen, dat er alleen maar witbrood (pain of baguette) te koop is. Bij het ontbijt serveren wij o.a. pain complet, pain aux céréales of bûcheron. Vraag bij de "boulanger" welk "pain spécial" ze zoal verkopen of zoek in de "supermarché" naar een van de volgende soorten: pain de seigle, pain de mais, pain au son, pain céréale aux fruits, pain avoine, pain épeautre, pain aux graines, pain de tournesol, pain aux noix of pain aux figues. Op de bio-afdeling vind je roggebrood (pain de seigle) van het merk Bjorg.
    Wij wensen je heel veel sterkte op je pelgrimspad.
    Groetjes van Roos en Wim
    mini-camping Le Marronnier

  • 01 Mei 2014 - 23:55

    Monique Bennis:

    Goh Petra, ik had het me allemaal toch iets romantischer voorgesteld.
    Sterkte en succes! Je kunt het!
    Groetjes Monique

  • 02 Mei 2014 - 14:16

    Jeanne Peeters:

    Hoi Petra,

    Fijn dat het met je moeder weer beter gaat en ook met jou!
    Je bent bijna op de helft en hebt al heel veel meegemaakt! Zoveel bijzondere ontmoetingen! Geweldig! We blijven je volgen! Succes en hou je eigen tempo aan!
    Piet en Jeanne

  • 02 Mei 2014 - 21:30

    Marjella:

    Hoi Petra, erg leuk om je zo te 'volgen' naar Santiago. Je maakt heel wat mee. Een bijzondere ervaring die niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Ik wens je nog heel veel succes en geweldige belevenissen. Groetjes marjella

  • 04 Mei 2014 - 00:36

    Siem:

    Veel sterkte en geluk gewenst Petra ik
    Blijf je volgen. Goed te lezen dat het weer
    beter gaat met je moeder kan ze weer mooi
    klaverjassen bij de enza.
    Succes en veel kracht toegewenst.
    Gr. Siem.

  • 04 Mei 2014 - 21:24

    Gre:

    Petra een boek lezen lukt me meestal niet, daar gun ik mij nog niet echt de tijd voor, maar jouw reisverslag leest heerlijk weg. Wat gebeurt er veel onderweg en wat maak je veel mee.
    Niet leuk om te op afstand te horen, dat het met je moeder niet goed ging.
    Nou Petra we blijven je volgen, en wensen je kracht en succes toe.
    Groetjes, Nico en Gre

  • 05 Mei 2014 - 15:22

    Christa Breurken:

    Hoi Petra,heb je adres van Henry gekregen.Leuk om je verhalen te lezen en je zo een beetje te volgen.
    Heel veel geluk en plezier!!!
    Groeten van Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 49039

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: