Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostella

Door: Petra

12 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Gistermorgen om 5:00 uur vertrokken voor de laatste 20 km en om op tijd voor de mis van 12:00 uur in Santiago te zijn. Het is hier nu ook eindelijk mooi weer geworden en het is heet!

Het was een heel speciale dag gister. Vreugde en verdriet. Het weerzien met alle bekenden, de mis met het zwaaiend wierrookvat. Het weten dat het (bijna) voorbij is, maar vooral het regelen van veel zaken. Weer met beide benen op de grond.
In de rij staan voor de "Compostella", het zgn diploma. Vervoer naar huis regelen. Een kamer regelen. Je vrienden helpen met regelen.

Uiteindelijk in 72 dagen, met daarin 3 rustdagen, 1520 km gelopen, een gemiddelde van 22 km per dag.

Ik heb een terugvlucht op dinsdag 17 juni, dus nog tijd om door te lopen naar Finisterre. Nog 80 km erbij, en dat bij 30 graden, de ultieme uitdaging.
Ik loop door met Albert en met Judith. Judith heb ik ontmoet op de ochtend dat ik de lelijke stad Palas de Rei verliet, we liepen bij toeval samen de verkeerde kant op. Er was meteen een klik en we zijn 3 dagen samen gebleven. Judith is een Duitse verpleegster van 31 met wie je erg kan lachen.

Zoals gezegd er is een weerzien met veel mensen. Ook Joanne en Anne uit Ierland weer gezien, de Australiërs, Jean Louis uit Frankrijk. Ik kwam zelfs nog een goede bekende tegen uit Hoorn! Niet wetende dat die ook dezelfde periode de Camino liep.

Maar je neemt eigenlijk ook meteen weer afscheid. We hebben gisteravond met 8 mensen gegeten en we waren met 3 die vanaf Le Puy zijn gekomen.
Het verschil tussen de Franse en de Spaanse Camino is groot.

De Franse Camino, oftewel de "Via Podiensis" was voor mij de mooiste ervaring en ik zou hem zo weer doen. Heel spiritueel daar het erg rustig was en alle kerkjes altijd open waren. De natuur en de stadjes waren oud en mooi. De herbergen kleinschalig en we aten s'avonds altijd samen warm. In Frankrijk was iedereen familie.

De Spaanse Camino, oftewel de "Camino Frances", was als het verhuizen van een dorp naar de grote stad. Veel mensen, veel grootschaliger en oppervlakkiger. Misschien dat het in april of oktober anders is, maar ik heb er erg aan moeten wennen. Toch ook veel mensen ontmoet met vele nationaliteiten, maar de vriendschappen waren niet zo diep.
Ik heb veel mensen kunnen helpen. Waar ik in Frankrijk veel van de spirit heb "ontvangen, heb ik deze in Spanje kunnen "uitdelen".

Deze reis was voor mij in eerste instantie een sportieve reis. De uitdaging om zoveel kms aan een stuk te lopen. Achteraf is het ook een spirituele reis geworden en ik heb vertrouwen gekregen. Vertrouwen dat het altijd goed komt. Ik heb geen angsten meer en heb op mijn intuïtie leren vertrouwen.

Vandaag dus voor het eerst niet gelopen, na 5 weken non stop erg moeilijk om uit te slapen. Morgen nog een laatste finale van 4 dagen en dan is het definitief afgelopen.

• 12 Juni 2014 - 12:46

Jeanne En Piet.:

Petra,
    Van harte Gefeliciteerd met het bereiken van deze bijzonder mooie eindbestemming Santiago. Zien je nog graag eens in Beegden aan komen, als jullie weer eens in de buurt zijn, om ons persoonlijk nog eens je verhaal te vertellen.
    Geniet van de extra wandeling naar Finistere. En een goede thuisreis gewenst.
    Groetjes,
    Piet en Jeanne

• 12 Juni 2014 - 13:50

Adrie Groen:

Zo dat zit erop!!!! Dat neemt niemand je meer af. Ik neem wel mijn petje voor je af, ach de volgende dagen zijn de slagroom op de taart moet je maar denken. bedankt voor al je leuke verslagen en totziens.
    A3 Groen

• 12 Juni 2014 - 15:30

Jurria:

Hoi Petra,

Geweldig dat je Santiago bereikt hebt en zonder veel problemen. Gefeliciteerd en ik vond het leuk om je verhaaltjes te lezen. Geniet nog van de laatste etappe en een Goede terug reis. Groetjes Jurria.

• 12 Juni 2014 - 15:32

Alie Goosen.:

Hoi Petra.
    Gefelicteerd, knap gedaan. Nu kan het grote nagenieten beginnen. En de volgende dagen nog een stukje wandelplezier. Tot ziens. Gr. van ons.

• 12 Juni 2014 - 16:23

Pylger Andrys:

Hoi Petra, gefeliciteerd! Wat een feest! Ik heb genoten van je reisverhalen, succes met de laatste loodjes naar Finisterra.

• 12 Juni 2014 - 17:51

Johan:

Gefeliciteerd Petra, doel bereikt en nu genieten van de laatste stapjes...
    En je moet opschieten, want de WK gaat beginnen... vg Johan

• 12 Juni 2014 - 17:55

Carin:

Hallo Petra, wat een prestatie, super dat je het vol gehouden heb. Hier kan je met veel plezier op terug kijken.

• 12 Juni 2014 - 18:10

Helen:

Fantastic to hear of your arrival in Santiago - you are looking marvellous too (unless it is just some kind of trick photography).

Please pass on my congratulations and best wishes to other old friends from Le Puy; I miss you all.

And let me recommend some extra kindness to your feet and legs which have served you so brilliantly well for the past ten weeks - I suggest that for each week walked, you take one massage of feet and legs by a skilled reflexologist. This approach has worked wonders for my sore feet - all those little bones and muscles and tendons etc which were in shock from what they had been required to do - they are now ready for another adventure.

Xx Helen (from one 'end-of-the-earth' to another)

• 12 Juni 2014 - 18:16

Marit:

Hoi Petra, van harte gefeliciteerd met het behalen van je doel! Goed gedaan! Succes nog voor de laatste dagen. Nog even genieten voordat het 'normale' leven weer begint.

• 12 Juni 2014 - 20:22

Anka:

hoi Petra,
    het lijkt bij ons ook wel de Camino: nergens Wifi, dus ik kan nu pas reageren. Gefeliciteerd met je persoonlijke overwinning. Fijn om te lezen dat het Franse stuk toch het mooiste was. Ja, we wonen in Frankrijk, nietwaar. Wij hebben ook een stukje van de chemin gelopen, op on ze vorige camping, er stond zelfs een bordje bij de buur-camping"pelgrims 10 Euro" per nacht, dus we hebben veel aan je gedacht. We zijn nu in de Charente Maritime, oeps, wat een toeristische toestand. Zelfs een volle camping, dus weer verder gereden (net als jij gelopen, maar dat is zwaarder). Goed van je dat je dat laatste stukje ook nog doet. We zijn heeeeeel trots op je en, nogmaals, we hopen je in september in Hoorn uitgebreid te kunnen uithoren. Hoera voor Petra!
    Liefs, Anka en Ron

• 12 Juni 2014 - 20:33

Wim En Tineke:

Gefeliciteerd met het te behalen succes.Geweldig gedaan? nu weer terug naar de gewone wereld .Groetjes van ons.

• 12 Juni 2014 - 21:35

Ans:

Gefeliciteerd! Geweldig gedaan. Nu komen je laatste km, stoer hoor, ik liep elke keer een beetje met je mee, groeten Ans.

• 12 Juni 2014 - 21:57

Corrie:

Een prestatie hoor Petra, ik doe het je niet na, tot ziens in Hoorn gr.Van ons .

• 13 Juni 2014 - 16:37

Marja:

Gefeliciteerd Petra, je bent een geweldige ervaring rijker! Wat zul je nog vaak aan deze reis terug denken. Je verhalen waren heel herkenbaar en ik heb de hele reis weer een beetje meegelopen. Heel leuk om je op deze manier te volgen! Geniet nog van de wandeling naar Finisterre en een goede terugreis gewenst. Ik weet uit ervaring dat je echt weer even terug moet komen op aarde, doe rustig aan en neem de tijd om alles op je te laten inwerken.
    Groetjes
    Marja

• 13 Juni 2014 - 19:08

Lieve mensen allemaal bedankt voor jullie reacties.
    Vanmorgen om 6 uur "los" gefahren, met Albert en Judith omdat het warm zou worden. Onderweg Manfred (zuid Duitsland) en Uta ( Duitsland, operazangeres!) ontmoet en met z'n 5en de ultieme uitdaging aangegaan. 36,3 km bij 30 graden! Het is nl 88 km naar FInisterre en beter de eerste dag dan maar het meeste achter de rug hebben. Onderweg dus mooie a cappella gezangen gehoord!

Het viel eigenlijk wel mee, van 6 tot 6 gelopen, en daarna een liter bier! Het voordeel is dat er slechts weinig mensen deze afstand lopen dus de herberg is ruim. Helaas is er een probleem met het water dus kunnen we niet douchen... Maar een st

Een stinkende pelgrim is niet erg, vanavond gewoon voetbal kijken en morgen de volgende 25 km!

• 13 Juni 2014 - 21:21

Marjon:

You diddit! Gefeliciteerd x. Je zit in het hol van de leeuw nu, qua voetbal :-) Olé olé olé olé zingen? Dan is iedereen blij :-) Leukste woordgrappen hier tot nu toe: 'spain in the ass' en 'ontspanje' ;-) greets!

• 13 Juni 2014 - 22:55

Wim En Roos:

Gefeliciteerd met je TOPPRESTATIE!
    De hele wandeltocht hebben wij jou op de voet kunnen volgen, mede door je reisverslagen.

Wij wensen je heel veel geluk, liefde en gezondheid met het leven "na de camino"

Groetjes, Wim en Roos "Le Marronnier"

• 14 Juni 2014 - 08:46

Ada:

Hallo Petra,

Gefeliciteerd met je prestatie! Hoe zijn de Spanjolen eraan toe the day after? Ik denk er nog weinig zult ontmoeten nog tot Finistère, ze gaan allemaal voor je opzij zeker als je een oranje t-shirt aantrekt! Maar misschien werkt dat wel als een rode lap op een stier!
    Vanmiddag zal ik het glas heffen op alle vijftigers en de bijna vijftigers omdat ze geweldige prestaties leveren.

Wandel lekker uit!

Ada

• 14 Juni 2014 - 15:25

Anita:

Hoi Petra,

Het sportieve doel bereikt en een geweldige ervaring rijker. Super! Nog veel plezier deze laatste wandeldagen in Spanje! Goede terugreis en dan lekker lang nagenieten! Olé!
    Groetjes Anita

• 15 Juni 2014 - 17:36

Nico En Gre:

Ja Petra, en dan is je taak volbracht, wat zal dat een opluchting zijn.
    Bedankt voor je mooie reisverslagen, en nu na thuiskomst weer wennen aan het leven hier.
    Wat zal dat een omschakeling zijn.
    Geniet nu nog maar even na, wij wensen je een hele goede reis terug, en tot ziens.
    Groetjes, Nico en Gre