Nawoord - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Nawoord - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Nawoord

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

20 Juni 2014 | Nederland, Hoorn

En dan is het boek uit.....Het is alsof je met een teletijdmachine naar een andere tijd bent geschoten en weer terug. Of alsof je een paar maanden in coma hebt gelegen en weer bent ontwaakt. Op de Camino leef je een beetje buiten de werkelijkheid. In Frankrijk loop je als het ware door de middeleeuwen en in Spanje is het een lange 4 daagse mars.

Ik word nog steeds erg gedesorienteerd wakker niet wetende waar ik ben en vraag me af hoeveel kms ik deze dag moet lopen. Het zal ongetwijfeld voorbij gaan maar ik ben blij dat ik nog een tijdje vrij ben om bij te komen. Ik geloof werkelijk dat er op de camino een hogere macht aan het werk is: toeval bestaat, maar niet zo vaak. Ook mijn moeder is op dit moment redelijk hersteld na de operatie: zou het dan toch door al die kaarsen komen die ik heb opgestoken?

Ik zei gekscherend aldoor dat ik misschien in een bergspleet zou vallen. Het grootste gevaar was echter te worden aangereden door een auto of een fietser. Ik sprak in de bus in Finisterre een vrouw die had een gebroken elleboog: zij was dus onderuit gereden door een van die vreselijke mountainbikers. Ook is er op de berg tussen st Pied de Port en Roncevalles op 3 mei een vrouw opgetild door de harde wind en weer neergesmakt: een gebroken schouder. Die dag was het eigenlijk onverantwoord om de pyreneen over te gaan en het had verboden moeten worden...

Iemand vertelde mij dat een fotograaf een oproep had gedaan in de Jacobsstaf om mensen te fotograferen. Vlak voor de Camino en vlak erna. Dit om de (veranderde) blik in de ogen vast te kunnen leggen. Ook maakt hij dan nog een foto een jaar na de Camino; het schijnt dat bij iedereen die speciale blik dan weer weg is........

Ik kijk naar de foto's van het begin en besef dat het al bijna 3 maanden terug is, een eeuwigheid! Ik heb heimwee naar al die mensen!

Mijn dank gaat uit naar:

Frankrijk:
Megg (50, NZ)
Helen (58, NZ)
Ayoko (47, France)
Christina (73, Arizona)
Christoff (42, Vancouver Island)
Pierre (65, France)
Jean Pierre (62, France)
Jean Louis 2x (France)
Ann Marie (53, France)
Frits (65, Holland)
Peter (60, Holland)
Beatrice (60, France0
Bernard (France)
Frederique (France)
Lise (20, France)
Gunilla (31, Duitsland)
Andre et Odille (Gite Aire sur l"Adour)
Michel en Uta (Duitsland)
Jenny (Australie)
Bob (philadelphia)

Spanje
Maria (47, Duitsland)
Anita (Canada)
Anita (Duitsland)
Tina (Duitsland)
Hilary (Boston)
Ton en Ruud (Mijdrecht)
Monique (Zetten, Holland)
Sonja (Holland)
Gert (Holland)
Sietse (Holland)
Janine (Holland)
Peter en Margreet (Holland)
Chris en Annie (Holland)
Gaby (Germany)
Joan (Canada)
Joanne (Canada)
Anne (Ierland)
Amy (Ierland)
Eva (Duitsland)
Walter (Duitsland)
Hermann (Duitsland)
Manfred (Duitsland)
Jenny (Asutralie)
Phil (Australie)
Frank (Asutralie)
Giovanni (Australie)
Martin (Australie)
Robin (Australie)
Cherie (Australie)
Jesus (Spanje)
Pernille (California)
Sylvie (Quebec)
Erwin (Duitsland)
Hans (Duitsland)
Ute (Duitsland)
Isabella (Hongarije)
Juliette (UK)
En allen die ik ben vergeten.

Maar mijn speciale dank gaat uit naar de vrienden die mij door de gehele Camino hebben geholpen, Albert en Roger. Albert met zijn bloemenhoed die vele fans had en heel vaak is gefotografeerd (en ik dus ook).
Op de valreep kreeg ik nog een beste vriendin, Judith met wie ik de laatste week heb doorgebracht.

En natuurlijk iedereen die trouw mijn blog heeft gelezen en iedereen die heeft gereageerd!


  • 20 Juni 2014 - 10:18

    Jeanne En Piet.:

    Hoi Petra,
    Geweldig zoals je schrijft. Je zou het kunnen uitgeven. Dank voor je mooie verhalen. We hebben meegelift op deze prachtige tocht.
    Geniet nog maar na van deze bijzondere reis.
    Groetjes,
    Piet en Jeanne

  • 20 Juni 2014 - 10:46

    Gina Langedijk :

    Petra ik lees met plezier je verslagen. Wat heb je dat toch voortreffelijk gedaan. Het lijkt me moeilijk om de draad weer op te pakken.gelukkig ben je nog even vrij! Ik gun je de nodige rust om bij te komen Daarna drinken we En spreken we elkaar! Gr Tot Ziens!

  • 20 Juni 2014 - 11:02

    Monique Bennis:

    Jeetje Petra wat heb je veel mensen ontmoet!
    Wat een belevenis is het geweest.
    Geniet maar heerlijk na.

  • 20 Juni 2014 - 14:04

    Peter Dudink:

    Beste Petra

    Bedankt voor alle mooie verslagen,je bent weer een stuk rijker.
    Ik heb er van genoten.
    Welkom thuis x
    Gr Natascha, Peter
    Natascha wil je graag spreken/ ontmoeten.

  • 20 Juni 2014 - 14:20

    Adrie GROEN:

    Nou dat was het dan. Ik begrijp wel een beetje je gevoel. Je wilt het vasthouden maar helaas kan dat niet, in je gewone doen moet je gewoon weer in het gareel. Wel denk ik dat als je,je verhaal terugleest en de foto's bekijkt je ook na jaren nog een ietsje het gevoel kunt terughalen.
    We hopen je snel weer in het Hoornse te spreken om meer verhalen te horen.
    Hartelijke groeten A3 en Rob

  • 20 Juni 2014 - 20:46

    Liana:

    Hallo Petra,
    Je kent me niet, maar om de een of andere reden ben ik op je site beland en heb je de hele tocht mogen volgen.
    Ik heb genoten van je verhalen.
    Buen camino op weg terug in de werkelijkheid, al blijf je voor altijd pelgrim.
    groeten Liana

  • 20 Juni 2014 - 23:07

    Marjon:

    Wow, wat een lijst nieuwe mensen.Wat zul je veel van hen hebben geleerd! <3

  • 24 Juni 2014 - 07:49

    Anka:

    hoi Petra,
    eindelijk al je verslagen gelezen van jouw belevenissen terwijl ik bijna zonder internet zat. Ik vind je echt een kanjer hoor! Wat een doorzettingsvermogen. Ik vond het énig om je verslagen te lezen, je hebt zo'n leuke stijl van schrijven. (Nooit geweten trouwens dat je lenzen draagt!). Ik ben benieuwd of ik je veranderd vind als we elkaar in september zien.
    Groetjes, Anka

  • 24 Juni 2014 - 12:49

    Petra Hauwert - Bot:

    Hoi Peet,

    nou dat was het dan, je prachtige wandeling en opgedane ervaringen van de Cammino ... het is over en voorbij. Bedankt voor de mooie verslagen, foto's en verhalen; ik heb ervan genoten keer op keer weer. Ik heb ze allemaal gelezen (zelden beantwoord). Het ga je goed Peet en we spreken mekaar vast weer eens. Groetjes Petra

  • 25 November 2014 - 09:54

    Elly Weel:

    Hallo Petra, wij hebben elkaar afgelopen weekend ontmoet bij de voorstelling van Op Roet. Van Josee kreeg ik de link naar deze site. Gisteravond heb ik al je reisverslagen gelezen. Ik heb er van genoten, heel leuk. Wat een mooie ervaring ! Hartelijke groeten !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1425
Totaal aantal bezoekers 48978

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: