Camino de Finisterre - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Camino de Finisterre - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Camino de Finisterre

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

16 Juni 2014 | Spanje, Fisterra

De afgelopen 3 dagen was een ware afsluiting van een prachtige pelgrimstocht. Ik ben zo blij dat ik lopend naar Finisterre ben gegaan en niet met de bus. Ik heb mijn Camino afgesloten zoals ik hem ben begonnen.
Met weinig pelgrims, prachtige natuur en slapen in herbergen. Ik heb nu totaal 1620 km gelopen in 72 dagen....

Het was heet, maar op het einde is je lichaam gewend aan alle ongemakken en is tot alles in staat. Samen met Judith en Albert en ene Manfred in 3 dagen 102 km gelopen. In die 3 daagse Camino werkelijk alles nog een keer meegemaakt.

Opnieuw bijzondere mensen ontmoet, een lens kwijtgeraakt maar weer teruggevonden. Nederland-Spanje gekeken in een klein gehucht met slechts Duitsers en Spanjaarden. Met Judith verdwaald op een berg maar geholpen door een Spaanse boer. In Finisterre met kleren en al de zee ingedoken. Verbrand heb ik ze niet: daarvoor zijn ze me te dierbaar geworden.

De zonsondergang bekeken op Kaap Finisterre bij windkracht 6 en een fles wijn. De laatste nacht was de topper: geslapen in een gemeentelijke herberg voor slechts 6 euro. Wat een ramp! Albert heeft zijn laatste nacht buiten geslapen maar dat ging me bij die wind toch te ver.

Ja en dan straks met de bus terug naar Santiago om daar nog een nacht door te brengen, wachtend op mijn vlucht. De Duitsers gaan met de bus naar huis: 33 uur in de bus zitten! Albert heeft voor volgend jaar al een reünie in gedachten!

Ik weet niet of ik ooit weer dezelfde zal zijn. Mijn verhalen zijn alleen herkenbaar voor andere pelgrims: Gelukkig is er het st Jacobsgenootschap. Ik heb nog ruim 2 weken de tijd om weer in het normale leven terug te keren!

En ik heb nagedacht over een film, (Nl/Frans/Duits/Spaans) maar dan moet ik eerst een bestseller schrijven. Welke Nederlandse actrice zou mij moeten spelen?

  • 16 Juni 2014 - 11:48

    Liana:

    Gefeliciteerd met het bereiken van het einde van de wereld. Nu begint er een nieuwe wereld.
    Bedankt dat we mochten meegenieten.
    Ultreia
    Liana (FB-groep Sint Jacobsroute)

  • 16 Juni 2014 - 12:09

    Roos En Wim:

    Bravo! Chapeau!
    Wij hebben met je meegeleefd en erg genoten van je reisverslagen.

    Groetjes,
    Roos en Wim
    mini-camping Le Marronnier (FR)

  • 16 Juni 2014 - 13:53

    Frank:

    Hallo Petra,
    gefeliciteerd met je prestatie.
    Je ervaring is goud waard.
    Misschien tot ziens,
    Frank

  • 16 Juni 2014 - 16:38

    Harry Kuip:

    Ontzettend gefeliciteerd, Petra!
    Ik vind dit een enorme prestatie van je.
    Mocht ik weer eens de 40 MM lopen, zal ik aan deze monstertocht denken van jou.

    groetjes Harry

  • 16 Juni 2014 - 17:11

    Thea & Jaap:

    Hallo Petra,
    We hebben je reisverslagen steeds met heel veel belangstelling gevolgd. Jammer dat we vanaf nu verstoken blijven van je avonturen. Respect en felicitaties van onze kant! Welkom thuis en terug in de "gewone" wereld.
    Groeten en tot ziens

  • 16 Juni 2014 - 17:13

    :

    Nog een noot van de schrijfster: De terugweg met de bus van Finisterre naar Santiago was een ware hel: Duurde 3 uur en ik was wagenziek. Iets wat ik lange tijd niet meer heb meegemaakt:. Overgeven in een plastic zak. Ik was blij dat we het hotel reeds hadden geboekt.
    Momenteel liig ik in bed bij 30 graden.. Ben blij dat ik vandaag niet hoef te vliegen!

    Tip: Neem de taxi van of naar Finisterre als je met z'n vieren bent!

  • 16 Juni 2014 - 17:45

    Frank Koomen:

    Wow Petra van harte gefelicteerd met het bereiken van je doel Santiago de Compostella, na 3 maanden wandelen, km vreten en vol van avonturen. Respect voor je energie, doorzettingsvermogen en prestatie. Geweldig!
    Ik heb ervan genoten van je verhalen. Neem die schat aan ervaringen mee, geniet van "het aankomen" en wel thuis voor later.

    groeten neef Frank

  • 16 Juni 2014 - 17:55

    Bets:

    Geweldig gedaan Petra. We hebben genoten van je reisverhalen. Die bestseller komt er!
    Groet van Bets

  • 16 Juni 2014 - 18:27

    Marjella:

    Super Petra! Van harte gefeliciteerd. En heerlijk om je reisverslagen te lezen. Schrijf het boek maar...ik koop hem! Henk en ik zitten nu in Katwijk. 3 dagen kustpad lopen....niets vergeleken met jouw avontuur. Maar wel heerlijk, wandelen is prachtig. Goede reis terug. Groetjes van Henk en Marjella

  • 16 Juni 2014 - 19:45

    Jacolien:

    Hoi Petra,

    gewéldig je hebt het gedaan! Jammer dat er nu geen reisverslagen meer volgen, misschien toch een goed idee een boek of zelfs een film. Hopelijk ben je niet teveel veranderd na al je ervaringen onderweg, je houdt toch nog wel van kermis?!

    groet Jacolien

  • 16 Juni 2014 - 19:54

    Monique Bennis:

    Petra gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Je kan trots zijn op jezelf!

  • 16 Juni 2014 - 21:00

    Marjon:

    Niemand kan zo'n unieke ervaring naspelen volgens mij :-) Have a safe flight mañana!
    Woensdag aan de bak: Nederland - Australië ;-)

  • 16 Juni 2014 - 21:15

    Anita:

    Hoi Petra,

    Wat een fantastische prestatie op lichamelijk en geestelijk gebied!! Ook ik heb met je 'meegelopen' door het volgen van je reisverhalen!! Was fantastisch!! Goede vlucht terug en heerlijk nagenieten! Groetjes Anita

  • 17 Juni 2014 - 12:12

    Cor:

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van de camino!.Een prestatie van formaat.
    Het herstel kan nu beginnen.Na 2 weken zal het wel weer meevallen,de herinnering blijft.
    Dit kunnen ze niet meer van je afnemen.Het dagelijkse leven eist je weer op helaas.
    Alvast sterkte met het hervatten.
    Groeten;
    Cor

  • 17 Juni 2014 - 19:16

    An :

    Pe, meis, super gedaan! gefeliciteerd.

    Groetjes Annie

  • 18 Juni 2014 - 23:09

    Ans:

    Hallo Petra,

    Een warme en grote felicitatie, wat een prachtige prestatie. Ik heb genoten van je verslagen, elke keer weer!
    Vanaf nu heb je een leven van VOOR de Camino en het leven NA je Camino.
    Geloof me, het wordt nog mooier.
    Geniet nog van je Spaanse dagen en je vrije tijd nog thuis!
    Wie weet zien we elkaar hier in dorp of bij de JAcobs-bijeenkomsten.
    Is het zomaar, niet zomaar, achter de rug.....
    Lieve groeten van Ans uit Blokker.

  • 19 Juni 2014 - 19:31

    Ada:


    Hallo again!

    Welke actrice de rol van Petra moet spelen? Jijzelf natuurlijk! Dan kun je alles nog een keer overdoen!
    Als je dit leest ben je dus weer in Nederland? Vreselijk! Onze avonturenroman is hierbij ook uit! Het voelt net zo erg als het uit hebben van een mooi boek.

    Tot zaterdag toch?

    Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1415
Totaal aantal bezoekers 48962

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: