Logrono - Reisverslag uit Sansol, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Logrono - Reisverslag uit Sansol, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Logrono

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

13 Mei 2014 | Spanje, Sansol

Aangezien een bed (cama) niet te reserveren is, reserveer ik in Spanje een kamer. Er zijn namelijk zoveel pelgrims onderweg dat als je na 4 uur ergens aankomt, de kans groot is dat je geen bed meer hebt. Gister had ik gelukkig een kamer laten reserveren door de Toerist Informatie, in het plaatsje Villamayor de Monjardin.

Toen ik aankwam waren er al diverse pelgrims die moedeloos op de grond zaten. Geen bed meer te krijgen, alles complet. Voor hen rest er niets anders dan een taxi te nemen naar de eerstvolgende plaats, of een plaats terug...

In een privekamer ervaar je misschien niet de juiste Caminospirit, maar als je een taxi moet nemen volgens mij ook niet... Een kamer reserveer je in een Casa, zoiets als een Chambre dHote en kost tussen de 25 en 35 euro. Een bed in een slaapzaal kost tussen de 5 en de 15 euro. Maar voor 10 of 20 euro meer heb je wel RUST en PRIVACY.

Dit wissel ik dan af met af en toe een slaapzaal......maar dan moet je dus wel op tijd binnen zijn. Vandaar ook dat veel pelgrims al om 6 of 7 uur vertrekken. Het lijkt net een race! Ik ga meestal rond 8.30 uur op pad en kom dus vaak pas na 4 uur ergens aan.

In Frankrijk, in de plaats Aire sur LAdour, was ik in de gite Hospitalet st Jacques, die wordt gerund door Andre en Odille. Andre is een voormalig priester en hij en Odille hebben de Camino al 9 keer gelopen. Hij kwam toen met allerlei tips voor Spanje. Een ervan was dus dat je veel beter een bed kunt reserveren in een kleine plaats, vlak voor een grotere plaats. Zodat je de drukte en de feestende pelgirms kunt ontlopen.

Vandaag heb ik een kamer in het plaatsje Sansol, dat 1 km voor de grote plaats Torres del Rio ligt. Er is hier geen pelgrim te bekennen, veel kamers zijn leeg en zo ook de terrassen. Het mag dan stil zijn, ik heb niet zon behoefte meer aan al die pelgrims. Het zijn er zoveel, na een gesprekje van 5 minuten ben ik klaar. De bekendes liggen ver voor.

Er lopen ook groepen jongeren. Ik ben bang dat ik de Spirit van de Camino niet zo erg meer zal ondervinden, het is meer een mars dan een pelgrimstocht aan het worden....

Maar wellicht verandert het nog, ik heb tenslotte nog 700 km te gaan.

Voor morgen in Logrono een kamer gereserveerd voor 18 euro in een oude Abdij, Communaute de Salvatoria. Gemiddeld loop ik nu 21 km per dag, dan houd je het het langste vol en heb je geen rustdagen nodig.

  • 13 Mei 2014 - 21:56

    Corrie:

    Dat zag er gezellig uit in die tuin Petra. Ik zou er lekker een paar dagen blijven genieten. Knap van je alle dagen 21 km. En leuke verslagen die je maakt, gr.Kees en Corrie

  • 14 Mei 2014 - 08:58

    Marie-José:

    nou, nou Petra nog 700 km.
    hou de moed erin, nog veel plezier
    en toi, toi, toi !

  • 14 Mei 2014 - 22:04

    Gre:

    Petra, kan me voorstellen, dat de mensenmassa je weleens opbreekt.
    Heerlijk als je dan een rustige slaapplaats kan regelen.
    Om de vlgnd dag weer fris aan je wandeltocht te beginnen.
    Hou de moed erin en geniet ervan.
    Groetjes, Nico en Gre

  • 15 Mei 2014 - 16:46

    Ada:

    Hello again,

    Ik volg je nog steeds op de voet hoewel niet letterlijk. Tijdens het koken kijk/luister ik vaak naar een programma van omroep Max en daar was gisteren een vrouw die ook naar Santiago was geweest. Zij had 'slechts' de laatste 700 kilometer gelopen. Ze vond dat haar vakantie voorbij was toen ze eenmaal op het grote plein aan het einde van de pelgrimstocht was en in de regen stond. Iedereen feliciteerde haar toen ze het volbracht had maar zelf was ze meer trots op het overwinnen van twee maal kanker dat wil zeggen het doorstaan van alle behandelingen. Vorige week sprak ik een vriendin die voordat ik haar kende van Haarlem naar Santiago is gefietst. Ze had vlak voor vertrek haar huidige man leren kennen. Hij is toen een stuk met haar meegefietst omdat hij bang was dat ze onderweg door een ander geschaakt zou worden. Als ik het goed begrijp zie jij in iedereen een potentieel snurkgevaar en is de de weg in Spanje een soort Wervershover kermis die jij alleen in Shoof wilt vieren.

    Geniet van alles!

    Ada

  • 15 Mei 2014 - 17:45

    :

    Hahaha Ada wat kun je het weer simplistisch benaderen. Het is niet zo erg als je het omschrijft, de ene dag is beter dan de andere. Vandaag was een, weliswaar hete, maar goede dag. Zoals gezegd, het zal wennen zijn. Ik ben nu ruim een week in Spanje en daar 200 km gelopen. Ik zal in mijn volgende blog meer over vandaag vertellen. Volgens mijn Franse vrienden zijn wij Hollanders "pragmatique" en zijn zij " no efficiënt"...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 48966

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: