Cirauqui - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Cirauqui - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Cirauqui

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg

11 Mei 2014 | Spanje, Zubiri

Vandaag 41 dagen onderweg en 820 km gelopen. Dat is exact 20 km per dag en het betekent dus dat ik over de helft ben. Gek eigenlijk dat ik nog steeds geen hewimwee heb. Als het aan mij ligt ging ik zo nog een tijdje door...

Eergister geslapen in Trinidad de Arre in een kerk die tot een kloostergemeenschap van de Hermanos Maristas behoort en die nog altijd pelgrimsherbergen in stand houdt. Daar sliepen ook Ruud en Ton uit Mijdrecht, beiden gepensioneerd, en Monique (32) uit Zetten. Met hen heb ik die avond een pelgrimsmenu gegeten en Ton was volgens mj degene die de hele slaapzaal wakker hield met zijn gesnurk..

S'morgens bij het ontbijt sprak ik een vrouw uit Duitsland, die de dag ervoor 37 km had gelopen om de grote massa na Roncesvalles te ontvluchten. Dat lukt volgens mij nooit want elke dag komen er weer 300 nieuwe pelgrims bij.

Na Pamplona zou het beter moeten gaan, dan zou de massa zich wat moeten verspreiden, dus ik blijf toch de Camino Frances maar volgen.
Er waren ook 4 Koreaanse vrouwen in de herberg die rijst als ontbijt aten en ik kreeg ook een bordje. Wel weer heel apart.

Inmiddels dus Pamplona gepasseerd, wel een mooie oude stad. Hier worden ook de bekende stierenrennen dwars door de stad gehouden tgv de Santefermines (6-14 juli).
In Pamplona kwam ik Maria uit Duitsland weer tegen die na 3 dagen rust gelukkig tch weer verder kan.
Hierna was het nog 16 km naar Uturga, best zwaar, met veel stijgingen en dalingen over stenige paden. En het was heet! maar wel heel mooi, met bovenop de pashoogtre Perdon, een eigenzinnige beeldengroep van de Navarrese vrienden van de St Jacobsroute.

Om 5 uur was ik eindelijk in het hotel dat ik had gereserveerd. Ton, Ruud en Monique waren er ook. Dat eerste biertje is dan altijd wel verdiend!
Monique vond me er overigens nog erg fit uit zien, na 800 km!

In Spanje zal het met het eten en drinken wel goed komen, er is gewoon veel meer te krijgen. Er zijn veel restaurants en bars en het is helemaal niet duur. Dus vaak drink ik een cola op terras en eet een tortilla of patat. Nu ik goed eet hoef ik ook veel minder vaak naar de wc.
Ook is wifi veel beter geregeld in Spanje, in elke gite is er gratis wifi ZONDER code. In Frankrijk, als er al wifi was, moest je een code van wel 20 karakters invoeren, waarna het nog niet werkte!

Vandaag een korte etappe van "slechts" 15 km. Ik slaap nu in een Middeleeuws plaatsje, Cirauqui, en bevind me nog steeds in Spaans Baskenland. Ondertussen heb ik alweer een "kennissenkring" opgebouwd, en diegenen die hard van stapel lopen, zie je altijd weer terug.
Zo is Jean Louis ook in deze gite. Vanwege tendinitis is hij een week naar huis geweest, om erna dus weer de Camino te hervatten!

Ik loop niet zo snel maar ga wel gestaag door en heb weinig problemen, ben hooguit wat vermoeid. Het weer is prima en het landschap is prachtig. Het was even wennen met al die pelgrims maar het komt wel goed!

  • 11 Mei 2014 - 18:20

    Frank:

    Hallo Petra,
    goed bezig, hoor. Ik wordt helemaal blij en ontroerd wanneer ik je ervaringen lees.
    Groetjes

  • 11 Mei 2014 - 19:45

    Els:

    hoi met els & Kees wij zitten weer in FR wij volgen jou alle dagen en wij vinden het heel dapper dat jij dit wil, en doe en ook dat jij als heilige terug kom , keken naar de TV en daar was een pers. Die had dit ook gelopen en die was niet gelovig maar daarna wel , hij was hele speciale momenten /avonturen tegengekomen die onverklaarbaar waren en was daardoor anders gaan denken/beleven . Hou nog even vol en geniet er van
    gr. Van ons

  • 11 Mei 2014 - 21:37

    Monique Bennis:

    Goed hoor Petra!

  • 12 Mei 2014 - 08:06

    Anka:

    Hola Petra,
    Wat fijn dat het zo goed gaat met je (en dat je geen heimwee hebt!). Wees blij dat je nu in Spanje loopt, want het weer in Frankrijk is niet veel bijzonders, behalve aan de Riviera. Ja, die prijzen op terrasjes in Spanje zijn jaloersmakend hè? Ik weet er alles van na 3 maanden overwinteren :-) En de tortilla's zijn lekker, voedzaam en vegetarisch, daar kan je het wel een tijdje op volhouden.
    Adios, Anka

  • 12 Mei 2014 - 09:01

    Carina:

    Ze zeggen altijd....als een god in frankrijk maar ik begrijp dat dit niet klopt of wat achterhaald is. Voor jou geldt in ieder geval: als een godin in spanje! Lieve groet van Carina en Irma vanuit Delfi (Griekenland)

  • 12 Mei 2014 - 09:41

    Piet Joosten:

    Hoi Petra,

    Ik heb je site gevonden. In Roncevalles hebben wij, Hennie en Piet, bij jou aan tafel gezeten.
    Helaas zijn wij terug gemoeten en zitten nu in een regenachtig en kil Nederland.
    Maar met een geweldige herinnering.
    Suces en we blijven je volgen.

  • 12 Mei 2014 - 21:51

    An:

    Hoi Pe,

    Ik lees je berichtjes nog steeds met plezier.
    Ik had me het hele gebeuren ook iets romantischer voorgesteld, maar je redt het, je bent een echte diehard.

    Liefs Annie

  • 18 Mei 2014 - 09:56

    Gina :

    Petra.wat heerlijk dat je zo geniet van het wandelen En ook nog zo"n reisverslag maken.Je bent een Kanjer !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 48984

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 28 Juni 2014

Onderweg naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: