Paques - Reisverslag uit Auvillar, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu Paques - Reisverslag uit Auvillar, Frankrijk van PetraonderwegnaarSantiago - WaarBenJij.nu

Paques

Door: Petra

20 April 2014 | Frankrijk, Auvillar

Ik heb nog nooit zo een bijzondere Pasen meegemaakt. Gister in Moissac in een gite geslapen "La Petitie Lumiere". Graag had ik in de Ierse gite geslapen, " Ultreia", waar Bob en Jenny heen gingen, maar die was al volgeboekt. Na een lange hete dag van 28 km nog een paar honderd traptredes op want de gite ligt boven op een berg. Wel met een heel mooi uitzicht en een groot Mariabeeld aan de overkant.

La Petit Lumiere wordt gerund door twee vrouwen dit keer en er zijn 4 vrouwen in de gite en 1 man!, Roger. Iris (55} uit Berlijn is heel apart en lerares Frans, Nicole (37) uit Oostenrijk die de Camino omgekeerd loopt, en Martina ((30) een Francaise die erg smakt bij het eten. Roger, de politieman uit Nice, is duidelijk zijn vrienden en kwijt en lijkt wat verloren. Ik ga er van uit dat die naar huis zijn. Veel mensen lopen slechts 3 weken tot Moissac. Een goede nacht gehad zonder gesnurk.

Vanmorgen bij het ontbijt geen eieren maar een bakje yoghurt met fruit. Anne vertelt het verhaal hoe ze aan de gite is gekomen. In 2005 wilde ze heel graag een huis kopen in Moissac maar er stond niets te koop.

Ze doet haar beklag bij het Mariabeeld en als ze zich omdraait staat er een oude man. Hij zegt tegen haar dat dit huis binnenkort te koop komt maar dat niemand het nog weet. Later blijkt dat deze man in geen 13 jaar een woord had gesproken! Dus 2 wonderen op 1 dag!

Het regent vandaag keihard en alleen Roger en ik gaan verder, 21 km naar Auvillar. Het is een zwijgzame dag langs het kanaal in een regenpak.
Mijn vocabulaire komt niet verder dan "merci, ici, alors, voila, merde of on y va ". Wel zien we een hert dat plotseling opduikt en in het kanaal springt: het zwemt naar de overkant en probeert op de kant te klimmen maar dat lukt niet. Steeds zwemt het hert heen en weer tot hij eindelijk op de kant kan klimmen! Ik ben net op rijd om een foto te maken, ik wist niet eens dat herten konden zwemmen.

We hebben lunch onder een brug, de enige droge plek die er onderweg is. Een paasbrunch onder een brug als echte clochards.

S'Avonds bij het eten komen Ann Marie en de vrienden van Roger ook binnen: wat blijkt, hij was achtergebleven omdat hij Ann Marie zo'n dictator vond en 2 van de mannen zo snurkten. Om die reden was ik dus mijn vriendinnen uit NZ vooruitgegaan. De perikelen van de Camino!

Vanavond komt er een uitzending over de Camino bij Kruispunt over het feit, dat die je voor altijd schijnt te veranderden.
Na 3 weken en exact 400 km ben ik al veranderd: ik ben gaan geloven!

• 20 April 2014 - 22:07

Ans Zonneveld:

Hoi Petra, dat is weer een bijzonder verslag. Er gebeuren rare en wonderlijke dingen onderweg, blijf er in geloven, dan genietje er het meeste van. Nog een goede Paas verder, groeten uit een mooi Blokker [dat de zon schijnt hou ik maar achterwege......]Doei Ans.

• 20 April 2014 - 22:08

Ans Zonneveld:

Ik ga zo wel nog even kruispunt kijken, heerlijk om terug te zien!

• 20 April 2014 - 23:32

Anka:

hoi,
    ik lees net je berichtje en heb meteen de tv aangezet, programma over Camino was al begonnen. Maar toch nog genoeg gezien. Misschien overnacht je ook nog wel in de herberg bij die Hollander (maar jij hebt de uitzending natuurlijk niet gezien). Maar ook de 2 camino-lopers waren heel andere mensen geworden. Dus wat jij schrijft, dat je bent gaan geloven, klopt dus in het hele verhaal van de Camino.
    Jammer van de regen vandaag (hier vanochtend ook regen) en ik zie je al helemaal zitten met Roger onder de brug. Ach, dat schept een band hè?
    Wel gek dat ze geen eieren bij het ontbijt gaven, want ook hier zijn eieren toch echt een Paas-ding. Wij hadden hier ook op het dorpsplein eieren zoeken voor de kinderen. Maar misschien is Noord Frankrijk toch wat tradities betreft meer Belgisch/Nederlands dan het zuiden.
    Hopelijk morgen lekkerder weer.
    Doei doei
    Anka

• 21 April 2014 - 00:06

Adrie Groen:

Je maakt aardig wat mee op zo'n reis, maar dat is ook wel een beetje de bedoeling. Elke dag hetzelfde zou snel vervelen. Vanmiddag hebben onze kleindochters wel eieren gezocht, de laatste was moeilijk te vinden en de grap was dat Rob(Paashaas) het ook niet meer wist, maar het is toch nog gelukt.
    Blijf vooral leuke dingen meemaken en wandel nog lekker door.
    We leven met je mee.
    Gr.A3

• 21 April 2014 - 00:06

Adrie Groen:

Blijf vooral leuke dingen meemaken en wandel nog lekker door.
    We leven met je mee.
    Gr.A3

• 21 April 2014 - 09:42

Jeanne Peeters:

Hoi Petra,
    Heb de uitzending gemist van de camino. Denk ook dat deze tocht je leven verandert.
    Had de kinderen en kleinkinderen hier. Wens je nu vooral een Zalig Pasen.
    Groetjes Piet en Jeanne